Ajankohtaista

Ammattikeittiö: Bonne laajentaa tarjontaansa kasvistuotteissa

Ammattikeittiö: Bonne laajentaa tarjontaansa kasvistuotteissa

Kotimainen Bonne tunnetaan laadukkaista mehuistaan, mehujuomistaan sekä soseistaan.

Sileät soseet taipuvat ruuanlaitossa loistavasti esim. jälkiruokiin, kastikkeisiin, smoothieen tai vaikka aamupuuroon. Ne ovatkin lyöneet itsensä nopeasti läpi, ensin ammattikeittiökäytössä ja sittemmin myös vähittäiskaupassa kuluttajien ostoskorissa. Asiakaskunta on foodservice-sektorilla tänä päivänä laaja, jäätelönvalmistajista ja kahviloista leipomoihin, ravintoloihin sekä suurtalouskeittiöihin.

Keittoja, levitteitä ja muita valmiita ratkaisuja

Onpa kyse sitten kotimaisista tai ulkomaisista raaka-aineista, tuotteissa korostuvat aitous ja puhdas maku, joka on saatu aikaan ilman lisä- tai säilöntäaineita.

– Tällä hetkellä olemme keskittyneet marja- ja hedelmäsoseiden sekä erilaisten mehujen valmistukseen. Jatkossa pyrimme laajentamaan tarjontaamme myös muihin kasvistuotesegmentteihin ja tuomaan niissä asiakkaillemme lisää vaihtoehtoja, kaupallisena johtajana toimiva Ari Maijanen kertoo.

– Tässä meillä on apuna oman tuotekehityksemme lisäksi myös hyviä sopimuskumppaneita. Kehittelyn tuloksena saatiin viime keväänä markkinoille neljä erilaista metsäsienikeittoa, ja paraikaa työn alla on muitakin keittoja ja mm. levitteitä.

Tulevaisuudessa on luvassa uutta myös mehu- ja sosepuolelle. Erityisesti mehujen osalta tullaan panostamaan yhä enemmän on-the-go -tuotteisiin räätälöityinä sekä lasten, nuorten että aikuisten erilaisiin tarpeisiin. Sosetuotteissa on luvassa uusia makuja ja pakkauskokoja.

Tasalaatuisuuden merkitys reseptiikalle

Tänä kesänä saatiin kotimaisia marjoja pääosin hyvin. Ainakin osittain sateinen ja lämmin kesä on tuottanut monin paikoin maukkaan marjasadon.

Raaka-aineiden valinnassa kriteerinä on aina laadun ohella maku. Hedelmistä, marjoista ja kasviksista puhuttaessa raaka-aineet eivät ole aina täysin samanlaisia, sillä makuun vaikuttaa kasvukauden olosuhteiden lisäksi se, miltä alueelta ne tulevat.

Pitkäaikaisen ja luotettavan kumppaniverkoston kautta saatavat raaka-aineet käyvät läpi tarkan laatuprosessin. Tuotteen tasalaatuisuus takaa ammattikeittiössä onnistuneen lopputuloksen.

– Tässä korostuukin laadunvalvonnan ja tuotekehityksen ammattilaistemme osaaminen ja työpanos. He tekevät jatkuvaa työtä optimaalisen lopputuloksen takaamiseksi, Maijanen huomauttaa.

Tuotekehitystä yhteistyössä asiakaskunnan ja kumppaneiden kanssa

Markkinaheilahtelut ja paheneva työvoimapula asiakkaiden keittiöissä luovat uusia paineita tuotekehitykselle. Bonnen soseet onkin kehitetty säästämään kuorimiseen ja pilkkomiseen kuluvaa aikaa.

Viime vuosina on panostettu isompiin, helposti käsiteltäviin pakkauksiin ja tiiviimpään sosemuotoon.  Bonnelta löytyykin nyt yhä enemmän 200 %:ia soseita 5 litran pakkauksissa, kuten mango-, mansikka-, päärynä- sekä luumusoseita. Tuotekehitystä tehdään muutenkin asiakaslähtöisesti. Osa toiveista tulee suoraan ravintoloiden ja julkishallinnon parista, osa tukuista ja kuluttajaportaasta.

– Pk-yrityksenä Bonne seuraa markkinaa aktiivisesti ja pystyy reagoimaan nopeasti. Loistavana esimerkkinä on Laurean kanssa tehtävä yhteistyö, jonka avulla saadaan hyvin selville alan ammattilaisten näkemyksiä, hän valottaa.

Ekologisuus ja vastuullisuus ovat tuotekehityksessä tärkeitä – pääosa Bonnen tuotteista pakataankin kartonkipakkauksiin, jotka eivät pastöroituina vaadi kylmäsäilytystä, ja pienentävät hävikkiä.

Alkuperäinen julkaisu: https://ammattikeittio.net/bonne-laajentaa-tarjontaansa-kasvistuotteissa/